Wij nemen nieuwe patiënten aan
- almere duin -

Gnathologie

In onze praktijk is een tandarts met affiniteit voor gnathologie werkzaam. Een gnatholoog houdt zich bezig met het vaststellen en behandelen van kauw- en kaaksgewrichtsklachten. Hierbij kunt u denken aan tandenknarsen en gebitsslijtage.

Voorbeelden van klachten:

• Pijn van de kauwspieren/kaakgewrichten
  • Functiestoornissen (zoals beperking van de mondopening)
  • Kaakgewrichtsgeluiden
  • Aangezichtspijn
  • Onverklaarbare kiespijn
  • Tandenknarsen/klemmen
  • Gebitsslijtage

Het traject

Wanneer u vanwege pijn en/of functiestoornissen in uw kauwstelsel wordt doorverwezen naar een gnatholoog, zal deze de oorzaak van uw klachten eerst proberen te achterhalen. Hiervoor zal een uitgebreid gebitsonderzoek worden ingesteld. Aan de hand van vragen omtrent uw klachten en mogelijk röntgenfoto’s zal de gnatholoog samen met u de oorzaak van uw klachten proberen te duiden waarna een persoonlijk behandelplan wordt opgesteld. Bij het behandelplan krijgt u een duidelijke indicatie van de kosten die u kunt verwachten. Aan de hand van dit plan kunt u controleren in hoeverre de behandeling wordt vergoed door uw zorgverzekering.

Gnathologen behandelen onder meer gebitsslijtage die bijvoorbeeld door tandenknarsen is ontstaan. Om klachten in de toekomst te voorkomen kan de gnatholoog u uitleggen hoe u de spieren in het kaakgewricht kunt ontlasten en deze zo op een structurele manier kunt beschermen tegen pijn en tandenknarsen.

Kosten en vergoeding

De kosten en vergoeding voor een behandeling zijn per persoon verschillend omdat het aantal behandelingen en de behandelmethode per persoon anders zijn. Voor de vergoeding gelden over het algemeen de volgende regels:

• Een behandeling bij de gnatholoog wordt vergoed vanuit de basisverzekering voor personen tot 18 jaar en personen waarbij een medische noodzaak voor behandeling is vastgesteld.
  • Een behandeling voor personen vanaf 18 jaar is in sommige gevallen mee te verzekeren door middel van een aanvullende verzekering. Dit verschilt per verzekering en polis. Uiteindelijk besluit de verzekering in alle gevallen over de eventuele vergoeding van de behandeling.